8506 big

Dorta Jagić

Noć na Zemlji

Iz srca zamjenice mi

Nada Topić

"Noć na Zemlji" Dorte Jagić formalno je moguće čitati kao nastavak njenih knjiga poetskih putopisa i eseja "Prolazi, pukotine" i "Veće od kuće" u kojima se bavila različitim prostorima, ljudima i pojavama. U novoj knjizi zanima je fenomen noći, koja nije ništa od nabrojenog. Noć je vrijeme tame u koju Zemlja ulazi kad okrene leđa Suncu, i stoga je pogrešno reći da noć pada ili se spušta, noć je vječna je jer uvijek jedan dio Zemlje u tami. U tu vječnu noć Dorta Jagić ulazi maslinastozelenim taksijem u prvom od trideset i sedam zapisa nagovještavajući da će biti riječ o fantastičnoj vožnji kroz filmove, knjige, gradove, slike, ljude, začudne i bizarne situacije.

Istraživanje noći u prvom dijelu knjige započinje njenim postankom, pa tako, među ostalim, svjedočimo zamišljenoj večeri, gozbi grčkih filozofkinja iz 5. i 6. st. pr. Krista na kojoj se raspravlja o ženskom aspektu noći (la nuit, la noche, la notte, noć, imenice su ženskog roda). Protagonistice i protagonisti zapisa koji slijede bezimeni su noćni ljudi koje autorica susreće u šetnjama gradskim ulicama, jednako kao i slavni glumci, redatelji, pisci, slikari, glazbenici, znanstvenici koji joj se ukazuju dok pažljivo ispituje građu noći koristeći sav raspoloživ alat, počevši od vlastitog nosa (Samo trebaš cunjati, šuljati se noću gradom s nosom kao kamerom…). Mirisi noći, noćne biblioteke i tržnice, noćne životinje, sav nevidljivi i nepomični pokrov Zemlje koji noću oživi izložen je i osvijetljen na stranicama ove knjige, i to ne hladnim kirurškim svjetlom već blagim i prigušenim, kako se ne bi narušilo njegovo prirodno kretanje.

Drugi dio knjige otvara zapis o krevetu, letećem tanjuru za posluženo ljudsko meso, željno sna i užitka, neizostavnom rekvizitu noći, na kojem noć čini bespomoćnim i diktatore i najokrutnije ubojice koji moraju predati svijest, obješene gubice na jastuku, kako piše u jednom ranijem zapisu. Neke su noći za pamćenje i zato ih se autorica do u detalja sjeća, primjerice noć u kinu s najboljom prijateljicom iz djetinjstva, zatim listopadska nedjeljna noć na Kvatriću kada se onesviještena djevojka ukazala kao Millaisova Ofelija okružena bijelim i ružičastim ljiljanima ili noć u podne, promatranje pomrčine sunca s obale mađarskog Balatona. Među duljim zapisima izdvajaju se Ponoć u Parizu i Noćno križanje sa zdencem – zapisi s Kustošije koji donose neke od najdojmljivijih uvida.

Naš svijet, tako napadno civiliziran i iskusan, nudi destiliranu povijest kao ispašu, kao hranjivu tvar. Ne daje nam na šivanje velike prašne bale povijesti, nego nam prodaje ukroćenu, dobro izrezanu i ispeglanu povijest. Onu za koju stojimo u glupom redu i plaćamo ulaznice.

ili

Zbog zavjese noći, na ovom sam balkonu slobodna od svojih biografskih natuknica, rana, zamki, nagona, nada, znanja. Čak i od raspolovljenosti na noćno i dnevno biće. Na slabo i jako, javno i privatno. Slobodna od rascijepljenosti na donju i gornju Dortu.

Fantastični elementi u zapisima Dorte Jagić najizraženiji su u trećem dijelu knjigu u kojem autorica susreće Rilkea pod svojim zagrebačkim balkonom, u Splitu razgovara s Enzensbergerom, šeće s Lynchom, pregovara sa Šeherezadom u bijegu… U zapisu Iza ugla, zrcalo neobičan slijepi stranac staklenih zubi-zrcala upitat će je: Muher Dorta, zašto u hrvatskoj književnosti nema više fantastike? Odrekli ste se čuda, labirinata i zrcala. Za šaku stvarnosti. Tim riječima autorica podcrtava i legitimira vlastiti narativ ispunjen nadrealnim prizorima i situacijama.

Dorta Jagić kroz svoje nokturalne zapise ipak uranja i duboko u stvarnost, spajajući prošlo i buduće, javu i san, realnost i fantastiku. Ne zaobilazi mračnu stranu noći ni one koje je noć progutala, koji su u njoj nestali s lica Zemlje pa tako u zadnjem dijelu knjige čitamo potresne priče Nestali u noći i Noćno stopiranje u dalmatinskom Twin Peaksu, kao i zapis o noćnim predatorima i vampirima. Na samom kraju nalazi se metatekstualni zapis Noć na Facebooku u kojem donosi definicije noći koje su napisali njezini Facebook prijatelji. Daje i odgovor na pitanje koja je budućnost noći i to jednom riječju koju bi bilo nepravedno ovdje navesti i tako pokvariti užitak budućem čitatelju.

"Noć na Zemlji" blistava je noćna knjiga iz tipkovnice Dorte Jagić koja očarava živim jezikom, začudnom metaforičnošću, slikovitošću, razigranošću, suptilnim humorom i mudrim uvidima. Knjiga o ljudskoj noći, napisana iz srca zamjenice mi, o mi ljudi baš kako je autorica na početku knjige i poželjela.