4440 big

Jagoda Šimac Despotović

Krvavi ban

Izvrsno napisan povijesni roman koji zaziva Mariju Jurić Zagorku

Trinaesto je stoljeće. Na pogrebu smo kneginje Magde, među hrvatskim velikašima, između tugujuće rodbine nestašno trčkara dvogodišnja crnokosa djevojčica. Proći će tek trenutak i na njezin će dlan sletjeti lepršavi leptir, a možda i leptirica. Umrla je Magda, djevojčicu Magdalenu tek čeka njezina sudbina. Nekoliko stranica dalje, desetak i nešto godina kasnije, kći cetinskog kneza Grgura Šubića, koji stoluje u utvrdi Visinje, odrasla je u prelijepu djevojku i krije opasnu tajnu, a potencijalno i veliki dar za koji se otimaju ban Mladen Šubić, prevrtljivi hrvatski velikaš Ivan Nelipić i inkvizicija Katoličke crkve.

Ratoborni Nelipić upast će u Visinje i okrutno ubiti Magdalenina oca, no mudri Grgur Šubić u posljednji će tren kćer poslati u podnožje planine Kamešnice, sa stočarom Idrisom Berislavićem i njegovim blizancima – sinom Ivorom i kćeri Vranom. Hrabri stočari, Vlasi, odvest će Magdalenu sve do grebena Šuplji kuk i tamo, u skrivenoj pećini, smjestiti njezin sanduk u kojem danju spava. Magdalena je, naime, urpirka, vampirica, a njezina krv, kojom poji svoji prijatelje i sluge, ghule, daje im gotovo nadnaravnu moć – brzinu, snagu i sposobnost da predosjete opasnost. Sve to pak pomno promatra krvavi ban, tajanstveno biće koje živi na vrhu Velebita...

Tako počinje maštovit i uzbudljiv roman Jagode Šimac, "Krvavi ban", nedavno objavljen u izdanju Naklade Bošković. Hrvatskoj spisateljici koja živi i radi u Švicarskoj, ali često posjećuje Hrvatsku i aktivno prati zbivanja na hrvatskoj književnoj sceni, ovo je četvrti roman, a kao i u prethodna tri – "Na međama najdaljnijim", "Iznad guste gore Gaj" i "Mjesec na vodi" – u njemu vješto kombinira povijesne činjenice s elementima fantastike. Jagoda Šimac je jedinstvena i dragocjena pojava u suvremenoj hrvatskoj literaturi, iako to možda zvuči paradoksalno s obzirom da su svi njezini romani povijesne priče. Dosad je, naime, napisala više od 1200 stranica, a tematski je obradila ne samo povijest Cetinske krajine u kojoj je rođena, nego i cijele Dalmacije i dobrog dijela Bosne. Piše i o bosanskim kraljevima, o omiškim gusarima, o Habsburgovcima, Ugarima, Mlečanima, Dubrovčanima, Turcima... Književni je to pothvat toliko ambiciozno zamišljen i dobro izveden da nije uopće pretjerano reći da smo dobili novu Mariju Jurić Zagorku!

Konkretno, u "Krvavom banu" Jagoda Šimac romansira i reinterpretira mit o dolasku Hrvata 559. godine u današnju domovinu. Sedmero Hrvata koji su došli – petero braće i dvije sestre – zapravo su bili ghuli, podanici vampira Aryana Urpira Harawata. Oni će od divljeg, izgladnjelog plemena Slavena stvoriti Hrvate koje će Jagoda Šimac "zaustaviti" u 13. stoljeću i ispričati zanimljivu intimnu priču koja se odvija u turbulentnom povijesnom okruženju; nakon što je umro moćni hrvatski ban Pavao I. Šubić Bribirski, neokrunjeni hrvatski kralj te gospodar Bosne i Humske zemlje, a naslijedio ga je srčani, ali neiskusni sin Mladen II. Šubić Bribirski. Hrvatska je, politički, u tom trenutku rastrgana između Karla I. Roberta Anžuvinca, koji pokušava u Hrvatskoj uspostaviti kraljevsku vlast, i Mlečana koji su iskoristili unutarnje borbe i podvrgnuli Trogir, Šibenik, Split i Nin.

U te povijesne okolonosti autorica je umetnula emotivno nabijenu dramu bića koje je po svojoj biti demon (vampir), ali ima i sasvim ljudske emocije, svakako osjećaj za moral. Iako priča počinje s Magdalenom, postupno će se nametnuti pripovjedni rukavac krvavoga bana koji prolazi kroz "noć duše", kroz preobrazbu iz čudovišta u biće koje se pokajalo. Time povijesna priča svakako dobiva na suvremenosti, a moguće i na bezvremenosti, kao uostalom i njezin naslovni junak. U osnovi, "Krvavi ban" govori o tome kako nas može spasiti ljubav, ovdje konkretno kako ljubav djeteta može spasiti oca, iako u romanu pratimo i tri romantične ljubavne priče, pa mu je i to bonus za čitatelj(ic)e.

Zadnju notu suvremenosti daje odabir fantastične tematike (spekulativne fikcije), pozicioniranje vampira i vampirice na mjesto glavnih junaka. Vampirski žanr u suvremenoj žanrovskoj pozi iscrpljen je i ispijen poput žrtava krvopija, pa smisliti nešto novo uistinu predstavlja podvig. Vampira u hrvatskoj prozi nema mnogo, zapravo tek jedan koliko znam – onaj istarski Borisa Perića, Jure Grando iz Kringe, koji je postao junak njegova romana "Vampir" iz 2006. godine u izdanju Naklade Ljevak. Vampir Jagode Šimac nosi poetsko ime Velebit, a potomak je, prema autoričinoj ideji, onog prvog vampira koji je Hrvate doveo u domovinu.

Krvavi ban Velebit rasna je, gotovo renesansna figura – u njemu nema ničeg trivijalnog, čemu je suvremeni vampirski žanr sklon; on karakterno više naginje "Draculi" Brama Stokera. Velebit je izmučen moralnim dilemama svoje gladi, razapet pitanjem demonskog identiteta i općenito egzistencijalnog opravdanja, s obzirom da samoga sebe smatra utjelovljenjem sotone. Istodobno je strastven, privlačan i moćan junak. Na dubljoj razini čitanja "Krvavog bana" zanimljiv je kontrast koji autorica postavlja – s jedne strane, tu su obični svećenici i inkvizicija, moralno vrlo upitni, iako im njihova sveta zadaća nalaže milosrđe, ljubav i oprost; s druge strane je tu demon, čudovište, čak životinja, koji zdvaja nad time kako da oprosti sebi i drugima, i koji utjelovljuje mnogo više kršćanskog milosrđa od onih kojima je zadaća širiti Isusov nauk.

Pričajući alternativnu povijest, ili alternativni mit, o 12 hrvatskih plemena, Jagoda Šimac vrlo vješto koristi i jezik, što joj je nesumnjivo omogućilo i njezino obrazovanje, s obzirom da je profesorica književnosti i hrvatskog jezika. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, radila je kao prevoditeljica i knjižničarka, u međuvremenu je završila i poslijediplomski studij za informaciju i dokumentaciju u Luzernu te je danas zaposlena u Sveučilišnoj knjižnici u Bernu i u knjižnici Muzeja kultura u Baselu. Pred sobom, dakle, imamo visokoobrazovanu osobu, što je veoma važno kad se koristi (hrvatski) jezik koji zapravo nije suvremen, jer to treba izvesti pametno i vješto. "Krvavi ban" napisan je, mogli bismo reći na prvu, staromodnim jezikom, no ne smijemo zaboraviti da se radnja odvija u 13. stoljeću. Jezik, dakle, doprinosi stvaranju ugođaja da smo u nekom drugom vremenu i autorica ga sjajno koristi kako bi nas uvukla u atmosferu srednjega vijeka.

Pored ili povrh svega ovoga, "Krvavi ban" silno je uzbudljivo i maštovito štivo. Navest ću tek nekoliko detalja da vam zagolicam maštu: susrest ćete se u romanu s biblijskom pričom o Lilit, Kainu i Abelu; u jednoj kuli visi portret prelijepe žene, iza njega se krije tajanstveni broš; pravog urpira može stvoriti tek Ponoćna leptirica; postoje vampiri koji mogu boraviti na danjem svjetlu; postoji način kako se zaštititi od vampirskog ugriza, a nije u pitanju češnjak...

Osim maštom, Jagoda Šimac obdarena je i vještinom pisanja, pripada onoj školi pisanja koja pripovijedanje cijeni iznad svega: priča kreće in medias res, bez odugovlačenja, glavni likovi predstavljeni su sigurnom rukom – znamo i kako izgledaju, i kakav im je karakter, i što misle. Teško je to dobro izvesti i u suvremenom romanu, a kamoli u žanrovskom, povijesnom, gdje čitavo vrijeme treba imati na umu da je radnja pomaknuta 800 godina unazad i paziti da se ne počine faktografske greške. Jagoda Šimac je to izvela štreberski, kako i treba, a jedini trag modernosti koji si je dopustila – i na kojem sam joj kao čitateljica zahvalna – jest što je stvorila likove snažnih, neovisnih žena koje su ravnopravne muškarcima. Vjerujte mi, zavoljet ćete Magdalenu, Ivnu i Vranu!

Za kraj: nakon dugo godina dobili smo rasni hrvatski povijesni roman sa zanimljivom pomakom – usidren je u hrvatsku povijest, u domaće mitove i legende, a istodobno je preuzeo sve ono što suvremeni čitatelj voli – avanturu, strast, uzbuđenje, veliku ljubavnu priču koja se čita u dahu i, naravno, vampire. Čitajte Jagodu Šimac, jer Marija Jurić Zagorka je opet među nama i ide ukorak s modernim književnim trendovima!