1255 big

Justin Halpern

Provale mog starog

Priča o ocu i sinu zbog koje ćete vrištati od smijeha

Dora Kršul

Ove godine, kao i svake, pohodila sam Interliber. Točnije, haračila sam po Interliberu u potrazi za što dostupačnijim i, naravno, što zanimljivijim štivom koje će me zabavljati do... pa, do idućeg Interlibera. Na uvijek zanimljivom štandu Lumena, za oko mi je zapela vizualno prilično nezanimljiva i prilično tanašna knjiga. Kaže, "Provale mog starog".

Zašto spominjem vizualni aspekt korica knjiga? Pa, čak ne morate ni detaljno proučavati da biste zamijetili kako je SVE u ponudi izlagača – bestseller do bestsellera. Sve je "urnebesno smiješno", "bestseller koji će vam promijeniti život", sve je "neodoljivo", "oduzima dah" i jednostavno, sve vrišti od moraš-me-imati-odmah-sad polusimpatičnih crtica na koricama.

Spomenuti knjižuljak na koricama također ima jednu takvu crticu – "urnebesno smiješno". Isto tako, istaknuto je kako se radi o bestselleru New York Timesa. Kao što sam spomenula, korice ne vrište u tristo boja i prilično su vizualno jednostavne. Od svih bestsellera i urnebesno smiješnih literarnih dostiguća, jednostavno sam se "popiknula" na te neke provale nečijeg starog. Pa, hvala nebesima na tome!

Dragi knjigoljupci, upoznajte tatu Halperna! "Stavit ću ti šaku kondoma u pretinac u autu. (...) Jebe se meni što ne želiš sa mnom voditi te razgovore: ne želim ni ja s tobom. Misliš da imam žarku želju da ševiš cure u mom autu? Nemam. Ali daleko mi je manje poželjno da nekoj curi napraviš klinca pa da ja moram plaćati jer u autu nije bilo kondoma."

Ovaj biser starog Halperna samo je jedan u nizu svih onih koje je njegov sin Justin uspio popisati i, na konto genijalnog sarkazma svojeg tate, steći svjetsku književnu slavu.

Ukratko, priča ide ovako. Nakon dugogodišnje veze, Justina prilično hladnokrvno nogira cura. Odlučuje se, privremeno, vratiti u roditeljski dom u San Diego. I taj mu potez, vrlo brzo, mijenja život. (Pretpostavljam da je danas duboko zahvalan tadašnjoj djevojci što ga je "napucala".) Naime, iz postprekidne melankolije svojim ga "biserima" pokušava izvući njegov nedavno umirovljeni tata Sam. Vrlo brzo, nakon par dana provedenih u druženju s ocem, Justin shvaća da cijeli život pred sobom ima cinika par excellence.

Tatine mudrolije počinje objavljivati na, za tu prigodu posebno kreiranom, Twitter profilu indikativna naziva – Shit My Dad Says. Vrlo brzo, njegovi tweetovi s provalama starog Halperna postaju svjetski hit; Justin dobiva ponudu da napiše knjigu (čiju recenziju upravo čitate), a vrlo brzo je osmišljena i TV serija temeljena na knjizi.

Knjiga u lipnju 2010. postaje bestseller New York Timesa, poguravši time autobiografiju Laure Bush na drugo mjesto. Kako je na to reagirao Justinov stari? Apsolutno flegmatično. "Vjeruj mi, jebe se njoj. Mogla bi te dati ubiti."

Prije svega, bitno je naglasiti da se knjiga ne sastoji samo od tih kratkih, genijalnih provala objavljivanih na Twitteru, one su intermezzo između poglavlja gdje Justin daje dublji uvid u lik i djelo svog oca. Najzanimljivije od svega – o samom piscu ne saznajemo puno. Fokus je u potpunosti na Samu, a o Justinu znamo samo najnužnije, odnosno, ono što nam o njemu "kaže" njegov stari. Točnije, iz tatinih genijalno-sarkastičnih komentara saznajemo nešto više o relativno prosječnoj obitelji Halpern. Otac Sam ostao je udovac s dva sina, a kasnije se oženio drugom suprugom s kojom je dobio Justina. Sam je cijeli život radio kao doktor nuklearne medicine i, sa svojom obitelji, vodio, nazovimo ga tako, normalan život.

Ništa se u toj obitelji nije posebno isticalo. Ništa osim Samova sarkazma na entu potenciju iz kojeg, prije svega, izvire ljubav prema vlastitom djetetu. Zapakirano u psovke i bad language od kojih sam d-o-s-l-o-v-n-o urlala od smijeha, u finalu možemo iščitati neizmjernu ljubav i simpatije Sama prema Justinu. Najbolje je to istaknuo Justin, poentirajući na kraju knjige kratkim razgovorom između sebe i oca.

"Zato bih valjda htio da ljudi shvate: možda baš i nisam najtoplije ljudsko biće na ovome svijetu, ali za tebe bih krv pišao. Onu priču inače nikome ne prepričavam jer nema potrebe. A ti si dečko na mjestu, sine."
"Hvala, to mi je velika – "
"Da se razumijemo: imaš gadnu jezičinu i nisi neki uzor ljepote, ali volim te i stalo mi je da svi budu svjesni da ću, kad zagusti, za svoje uvijek podmetnuti leđa."

Ovo nije knjiga koja će zauzimati posebno mjesto na mojoj polici. Ne. Ovo je knjiga koja će stajati na radnom stolu, pored kreveta, u torbi, u kupaonici... Bit će mi uvijek negdje nadohvat ruke kako bih si, s vremena na vrijeme (čitaj: svakodnevno), priuštila malo zdravog, iskrenog i prije svega glasnog smijeha.

Da, na Interliberu sam se doslovno "popiknula" na ovu knjigu. Kamo sreće da sva popikavanja u životu završavaju salvama smijeha kakve mi je donio stari Halpern (kralj kakvog nema, rekli bismo mi mladi, u našem "kulerskom" žargonu). S Interlibera sam otišla potpuno praznog novčanika, punih ruku i širokog osmjeha, već na putu kući čitajući ovo malo feel good čudo od knjige.

Za kraj, poslastica-dvije... par!

Kad mi curi krv iz nosa: "Što se dogodilo? Dobio si po nosu? (...) Molim? Suh zrak? Daj samo meni za ljubav svima reci da si dobio po nosu."

Kad poželim psa: "Tko će se za njega brinuti? Ti? (...) Sine, jučer su ti ruke bile musave od dreka kad si došao doma. Ljudskoga. Ne znam kako se to dogodilo, ali ako čovjek hoda okolo zasranih ruku, možda bolje da se ne prihvaća dodatne odgovornosti."

Kad me druga djeca zafrkavaju: "Pa što ako ti je rekao da si peder? Baš te briga! Nije nikakva tragedija ako je čovjek homoseksualac... Ma ne kažem da si ti homoseksualac. Bože, sad kužim zašto te klinac zajebavao."

Kad ga trebam pokupiti na aerodromu: „Slijećem u nedjelju u pola deset navečer. (...) Što hoćeš gledati? Kakvi Momci s Madisona, mamu im ljubim? Nemoj da ti ovaj momak popizdi ako ne dođeš po njega.“

Kad dozna da sam probao marihuanu: "Živi mrak, ne? (...) Zbilja? Tu se ne slažemo. Samo nemoj da mama čuje da sam to rekao. Reci joj da sam se derao na tebe i izvrijeđao te. Ma u biti, nemoj joj ništa reći. Vidiš, već me hvata paranoja, a uopće nisam pušio."

* Sve "provale" Sama Halperna možete pročitati na Twitter profilu twitter.com/shitmydadsays, a one probrane u knjizi "Provale mog starog".